מתי התינוק שלי יזהה אותי?

מתי התינוק שלי יזהה אותי?

מתי התינוק שלי יזהה אותי?

אחד מאבני הדרך המרגשים ביותר בהתפתחות התינוק הוא הרגע בו תינוקך מתחיל לזהות ולהכיר אנשים וחפצים. אבל השלב הכי מרגש? הוא הרגע בו הוא מזהה אותך – את אמא שלו! אבל מתי בדיוק זה קורה? איך מתפתח שלב ההכרה? על אף שכבר מרגע הלידה לתינוקות יש יכולת מסוימת לזהות את אימם, הכרה מלאה לא מתרחשת ביום בהיר אחד.
ישנם כמה שלבים מקדימים. כך הם נראים:

ניובורן עד 3 חודשים

עוד מרגע הלידה, תינוקות מזהים את אימם. יחד עם זאת, לא מדובר בזיהוי מוחלט שדומה לזה שיש לנו כמבוגרים. היכולת של התינוק לזהות את אימו מתבססת על חוויה חושית:

זיהוי באמצעות חוש הריח

אחד החושים הראשונים עליהם תינוקות ניובורן מסתמכים הוא חוש הריח. מחקרים מצביעים על כך שתינוקות מסוגלים לזהות את הריח היחודי של אימם תוך ימים ספורים אחרי הלידה. הם מכוונים באופן מולד לזהות את הריח הייחודי של חלב האם, גם בתור אינסטינקט הישרדותי, אבל גם בהיבט ההיקשרותי.

זיהוי באמצעות צלילים

הידעת שתינוקך מזהה את הקול שלך עוד ברחם? זו הסיבה שאנשי מקצוע רבים ממליצים לנשים בהריון לדבר, לקרוא או לשיר לתינוקם בזמן ההיריון. לאחר הלידה, התינוק יגיב לצליל קולה של אימו, ולמעשה יזהה אותו באופן אינסטינקטיבי.

3 עד 6 חודשים: התפתחות יכולת הזיהוי הויזואלי

לאחר הלידה תינוקות יכולים לראות עד למרחק של כ-30 ס"מ, והם נמשכים מאוד לפנים. עם זאת, הראייה שלהם מטושטשת, ובעצם היכולת שלהם לזהות את הפנים של אימם היא מוגבלת. הראייה של התינוקות מתחדדת בסביבות החודש השלישי לחייהם, והם מתחילים לזהות גם תווי פנים. עד גיל חמישה חודשים, תינוקות יכולים לזהות את הפנים של אימם, לא רק במפגש של אחד על אחד, אלא גם בתמונות.

6 עד 12 חודשים: העמקת הקשר

עד גיל שישה חודשים, תינוקות יפתחו קשר רגשי חזק עם אימם. הם עשויים לבכות בפרידה ממנה, ולהביע שמחה כשהיא שבה. יש שקוראים לתופעה זו "חרדת פרידה" והיא מהווה אינדיקטור ברור להכרה ולתהליך ההיקשרות. בין גיל שישה לשנים עשר חודשים, התינוקות מתחילים לצפות לאירועים שהם חלק מהשגרה שלהם, כמו האכלה או טקס שינה. הם מזהים את רצף הפעילויות המובילות לאירועים ומי מעורב בהם. ההכרה הזו היא אינדיקטור נוסף לזיהוי דמויות מרכזיות בחייהם, וביניהן – אותך, אמא.

12 חודשים ומעלה: זיהוי מפותח

לאחר גיל שנה, יכולות הזיהוי של תינוקות ממשיכות להתפתח. הם מתחילים לזהות את הבעות פנים שונות, וכשמדובר בהבעות של אימם, הם מסוגלים להתחיל להגיב לרגשות השונים. הם גם מתחילים להבין מערכות יחסים מורכבות יותר: אמא היא גם חברה של מישהו אחר, היא אשתו של, או הבת של.

זו אמא!

אין רגע יותר מרגש מהרגע בו תינוקך מזהה אותך! הרגע לזיהוי המיוחד הוא מסע יפיפה, ובו אבני דרך שונות, החל מחוש הריח והקול הראשון, ועד ליצירת קשר מורכב שמבוסס גם על זיהוי ויזואלי. חשוב לזכור שכל ילד מתפתח בקצב שלו, ואבני דרך אלו הם רק קווים מנחים. הקשר בינך לבין תינוקך הוא ייחודי, חשוב ומרגש!

השאירי תגובה

התגובות עוברות לאישור אנבלה לפני פרסום בבלוג.

});