מדוע קשה לאימהות להניק במלחמה, ואיך ניתן להתגבר על הבעיה

מדוע קשה לאימהות להניק במלחמה, ואיך ניתן להתגבר על הבעיה

מדוע קשה לאימהות להניק במלחמה, ואיך ניתן להתגבר על הבעיה

מאז פרוץ המלחמה נשים רבות מדווחות על קשיים בהנקה תחת אזעקות והמתח הרב, החל מחוסר יכולת להתרכז בפעולה עצמה, וכלה בתחושה של ירידה בכמויות החלב. עבור אמהות מצב כזה מוסיף קושי על קושי ואם חלילה נפגעת ההנקה, מדובר בשינוי דרסטי עבור התינוק היונק. השינוי מתבטא באופן ההזנה ובתחושת הביטחון הפיזי והרגשי שהוא רגיל לקבל דרך ההנקה מאימו.

אימהות רבות מרגישות שייצור החלב שלהן נפגע עקב המצב. חרדה, סטרס ומתח קשורים לעלייה של רמות הקורטיזול, הורמון הסטרס שבתורו משבש את הפרשת הורמון האוקסיטוצין, הנדרש לשחרור החלב בהנקה. כך בפועל סטרס עלול להאט את שחרור החלב, גם בהנקה וגם בשאיבת חלב. חשוב להדגיש, זו לא פגיעה תמידית, אלא זמנית.. אספקת החלב עצמה לא יורדת, אך שחרור החלב מעוכב.

המציאות של המלחמה שיבשה את שגרת חייהן של נשים רבות וכך אנו עדים לתופעה רחבה של נשים שחוות פתאום קשיים בהנקה. יחד עם זאת ולמרות האתגרים, יש חשיבות אדירה לשימור ההנקה דווקא בזמנים כאלו, במיוחד עבור נשים ותינוקות ששגרת חייהם שובשה לחלוטין.

חלב אם הוא ההזנה הטובה ביותר עבור התינוק משום שהוא מספק הגנה חיסונית דרך נוגדנים וגורמי חיסון שונים. הנקה מהווה מענה רגשי ומעניקה תחושת ביטחון ורוגע באמצעות הקרבה הפיזית בין האם לתינוק. כל אלו חשובים בימות השגרה ועל אחת כמה וכמה במצבי דחק.

כמו כן, בעתות משבר לאומי או מלחמה, נשים מניקות יכולות לסייע רבות באמצעות תרומות ל'בנק חלב האם של מד"א', שדואג לתרומות חלב מצילות חיים לפגים ולתינוקות במצבי סיכון בריאותיים. לצערנו בעת המלחמה הנוכחית תינוקות יונקים נותרו יתומים, ואף נפצעו ואושפזו, ונזקקים לתרומת חלב באופן מתמשך. בנק החלב מצליח לתת מענה לתינוקות בזכות תרומות חלב מעוררות השראה של אימהות מניקות מכל רחבי הארץ. 

אם את מניקה וחוששת מהתמעטות החלב או חוות קשיים בהנקה עקב מתח, הכנו לך מדריך עם כל מה שאת צריכה לדעת כדי לשמר את אספקת החלב שלך.

כיצד משפיעים מתח וחרדה על ההנקה שלך?

כאמור, מתח וחרדה עלולים לגרום לשחרור חלב איטי יותר, גם בהנקה וגם בשאיבה. התחושות האלו משפיעות זמנית על שחרור החלב. 

בהנקה זה יכול להתבטא בתינוק "עצבני על השד", שמתנתק בתדירות גבוהה תוך כדי הנקה. בשאיבה כמויות החלב עלולות להיראות כפחותות מהרגיל, מכיוון שהחלב משתחרר בעיכוב.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

ההמלצה הכי טובה היא להיות קשובה לתינוק ולצרכיו. אפשרי לתינוק גישה חופשית לשד, הציעי יותר הנקות מהרגיל ואל תגבילי את זמן ההנקה. יתכן שהנקות בזמנים אלו תהיינה ארוכות מהרגיל, יתכן שבכל הנקה תצטרכי להציע מספר "צדדים" כלומר להניק לסירוגין מספר פעמים בהנקה אחת. זו טכניקה שעוזרת למקסם את כמות החלב שהתינוק יקבל בהנקה זו.

להנקה תפקיד חשוב בוויסות ההדדי, המגע הקרוב, בעיקר מגע העור לעור וההנקה עצמה משחררים אוקסיטוצין גם בגופך וגם בגופו של תינוקך. הורמון האוקסיטוצין מקדם שחרור חלב ובעל השפעה מרגיעה ברמה הפיזיולוגית עבור האם והתינוק גם יחד.

אם בכל זאת את מרגישה שבעת הזו את לא פנויה להנקה, חשוב מאוד לשמור על היכולת לייצר חלב בשד על ידי שימוש במשאבת הנקה. כמו כן, חשוב להקפיד על שאיבה באותה תדירות של מספר ההנקות ביממה. זאת על מנת לשמור על אספקת החלב הקיימת, לאפשר המשך הזנה בחלב אם שאוב וכמובן למנוע גודש ודלקות בשד.

במהלך השאיבה, רצוי לפנות כמה דקות לנשימות עמוקות כדי להרגיע את הגוף ולהכינו לשחרור החלב. אפשר להיעזר במוסיקה מרגיעה, בבגד בריח של התינוק, או בכל דבר אחר שמעודד תחושת רוגע ונינוחות. במידה והחלב משתחרר באופן איטי מן הרגיל, רצוי להאריך את זמן השאיבה.

בתקופות מאתגרות, חשוב שתדאגי לרווחתך הנפשית והפיזית. שמרי על עצמך, השתדלי לשתות ולאכול כרגיל, לישון כמה שמתאפשר, להתנתק מרצף החדשות ומהגלילה האינסופית ברשתות החברתיות, ולמצוא פעילויות פשוטות שיתרמו להרגשה הטובה שלך ולהפחתת המתח.

מה ניתן לעשות אם ההנקה תופסת אותנו בממ"ד?

בימים אלו חשוב להתכונן מראש לאפשרות שתישמע אזעקה בלתי צפויה. אם יש לך ממ"ד בבית, כדאי מראש להסב אותו לחדר שינה ולהתאים אותו כחלל המיועד לשהייה עם תינוקך. סדרי במרחב המוגן פינה אינטימית ונוחה עד כמה שניתן להנקה עם כל האמצעים שמאפשרים הנקה בנינוחות מקסימלית, שתייה, נשנושים, ערכת החתלה, חיתולי בד, כיסא נוח, מיטה, כרית הנקה וכו'. 

הכותבת היא יועצת הנקה מחברת 'אנבלה', משאבת ההנקה היחידה בעולם המחקה את פעולת הלשון של התינוק בזמן יניקה.

 

השאירי תגובה

התגובות עוברות לאישור אנבלה לפני פרסום בבלוג.

});