חלב אם

חלב אם – הטוב ביותר לתינוקך

חלב אם – הטוב ביותר לתינוקך

חלב אם הוא הנורמה הביולגית לתזונת תינוקות. לא במקרה הוא נקרא גם "זהב לבן". חלב אם הוא יותר ממזון, הוא רקמה חיה המספקת לתינוקך את כל הרכיבים הנדרשים להתפתחות תקינה: תאי חיסון, גורמי גדילה, הורמונים מתווכים, ואפילו תאי גזע! לחלב אם רשימת רכיבים ארוכה ומרשימה, ואם לא די בזה, הרכיבים בחלב האם משתנים עם התפתחות התינוק  .ומתאימים את עצמם לצרכים המשתנים של תינוקך
 
עם כל מחקר חדש, אנו מגלים עוד סגולות של חלב אם. לא בכדי, ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה בלעדית להזנת התינוק בששת חודשי החיים הראשונים ובהמשך הנקה בשילוב מוצקים כל עוד זה נעים לך ולתינוקך. אז מהו אותו זהב לבן? אספנו עבורך עובודת מרתקות על חלב אם, חשיבותו וכמובן האופן בו יש לאחסן ולשמור על ערכיו התזונתיים – כי מגיע לך ולתינוקך הטוב ביותר.
 
איך נוצר חלב אם?
לגוף שלך יש יכולת מופלאה לייצר חלב שמספק לתינוקך את כל רכיבי התזונה להם הוא זקוק. בעת ההריון גופך מזין את העובר ברחם דרך השיליה כבר מהרגע הראשון. גופך ממשיך לעשות זאת גם לאחר הלידה דרך החלב שלך.
 
חלב אם נוצר בבלוטות החלב בשדיים כתגובה לשינויים הורמונליים המתרחשים בעת ההיריון. תחילה, מיוצר הקולוסטרום, חלב בעל גוון צהבהב ומרקם סמיך מאוד. הוא נוצר בשדיים עוד במהלך ההריון ולכן הוא זמין ממש מרגע הלידה. כ-3 ימים לאחר הלידה, החלב מתבהר ונהיה נוזלי, אך ממשיך להשתנות בהתאם להתפתחות וצרכי התינוק.
 
פרולקטין ואוקסיטוצין הם שני ההורמונים המשחקים תפקיד חשוב בייצור ושחרור חלב האם. פרולקטין אחראי לייצור חלב, בעוד אוקסיטוצין אחראי לשחרור החלב מהבלוטות. הורמונים אלו מיוצרים באופן טבעי בתקופת ההריון וההנקה. ייצור ההורמונים הללו מתגבר בתגובה למגע ולתנועת היניקה של התינוק.
 
למה חלב אם כל כך חשוב?
חלב אם למעשה מכיל את כל רכיבי התזונה המותאמים לצורכי התינוק לאורך כל תקופת ההנקה. החלב מכיל גם  נוגדנים ותאי חיסון, הורמונים, גורמי גדילה ספציפיים לרקמות השונות ותאי גזע המבטיחים התפתחות  אופטימלית. מה עוד חלב אם מכיל? את כל אבות המזון. חלבונים, שומנים ופחמימות, ויטמינים, מינרלים ואפילו אנזימים שמסייעים לעיכול!
 
כאמור, חלב האם משתנה בהתאם לצרכים של התינוק. כך, החלב של תחילת ההנקה עשיר בלקטוז, בעוד שהחלב של שלהי ההנקה מכיל יותר שומן. כמו כן, חלב האם מכיל הורמונים שגוף התינוק עדיין לא מייצר. למשל, חלב אם המיוצר בלילה מכיל יותר מלטונין, הורמון השינה, אותו גוף התינוק לא מייצר בחודשים הראשונים. דוגמא נוספת הקשורה להרגלי שינת התינוק: חלב אם מסייע לגשר ולבסס את השעון הביולוגי של התינוק.
 
עובדה נוספת ומדהימה לא פחות היא התרומות של החלב לתהליכי העיכול והחיסון של התינוק. לאחר גיל חצי שנה נמצא בחלב האם יותר אנזימים מתווכי עיכול, בהתאמה לתזונת  התינוק שמתרחבת ומתחילה להכיל גם אוכל משולחן המשפחה. מעבר לכך חלב אם מכיל .למעלה מ-200 סוגים שונים של סוכרים מיוחדים, אוליגוסכרידים, שממלאים שני תפקידים "להאכיל" את פלורת המעיים הטובה של התינוק ובכך לשמור על איזון פלורת המעי כולה וללכוד חיידקים מזיקים ולמנוע מגורמים זיהומיים מלחדור את דופן המעי. אילו עוד יתרונות בריאותיים יש לחלב אם?
 
  • מחקרים מוכיחים כי תזונה של חלב אם מקטינה את הסיכון למוות בעריסה.
  • על פי מחקרים, לתינוקות הניזונים מחלב אם יש סיכון נמוך יותר לפתח אלרגיות, אסתמה וסכרת.
  • לתינוקות הניזונים מחלב אם יש נטייה פחותה להשמנה בשלב מאוחר יותר בחיים.
  • מחקרים גם מוכיחים כי תינוקות הניזונים מחלב אם סובלים פחות מדלקות אוזניים.
 
חלב אם ואימהות
תופתעי אולי לגלות שלהנקה יש גם יתרונות בריאותיים עבורך, אמא.  עצם פעולת ייצור ושחרור החלב (בין אם בהנקה או שאיבה) מטיבה עם בריאותך בטווח הקצר והארוך. מחקרים מוכיחים כי שאיבה והנקה מפחיתות את הסיכוי לחלות בסרטן השד והשחלות. היא גם מקטינה את הסיכון לחלות באוסטופורוזיס, מחלות לב וכלי דם. כמו כן, לנשים שפיתחו סכרת הריון הנקה או שאיבה מפחיתה את הסיכון לפתח סכרת סוג 2 (עמידות לאינסולין) בהמשך החיים.
 
יתרונות ההנקה והזנה בחלב אם הם חשובים ורבים. הם גם תורמים כמובן לחיבור בין האם ותינוקה. יחד עם זאת, הנקה או שאיבה הן לא תמיד תהליך פשוט. אם את סובלת מרגישות בפטמות, אספקת חלב נמוכה, או קושי בשאיבה, תמיד מומלץ ליצור קשר עם יועצת הנקה. חלב אם הוא מתנה שאת יכולה להעניק לך ולתינוקך אך התהליך צריך להיות נעים עבור
שניכם.

חלב אם הוא התזונה הביולוגית הכי טובה לתינוקות, ומספקת את כל רכיבי התזונה החיוניים להתפתחות תקינה ובריאה. יחד עם זאת, אמהות רבות מתקשות לשאוב ועל כן, לעיתים מוותרת על שאיבת חלב. משאבת החלב של אנבלה היא פיתרון מהפכני! המשאבה מחקה את תנועות היניקה של התינוק ובכך מעודדת יצור חלב. המשאבה משלימה פעולות ביולוגיות טבעיות ובכך, מציעה חווית שאיבה פורצת דרך!

השאירי תגובה

התגובות עוברות לאישור אנבלה לפני פרסום בבלוג.

});